خانه علم و تکنولوژی تفاوت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی

تفاوت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
10 اردیهشت 1403 | 12:47
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی هر دو با هدف فروش محصولات و خدمات به صورت آنلاین، ساخته شده‌اند؛ ولی در ساز و کار و مدیریتشان تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند. در صورتی که قصد دارید کسب و کارتان را به فروش آنلاین مجهز کنید، بهتر است قبل از هر چیزی با تفاوت‌های مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی آشنا شوید؛ تا راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید از کدامیک استفاده کنید.


ابتدا به سوال مارکت‌پلیس (marketplace) چیست؟ پاسخ می‌دهیم؛ مارکت پلیس، یک مرکز خریدآنلاینِ بزرگ است. که چندین فروشنده مختلف در آن دور هم جمع می‌شوند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. کاربران با مراجعه به این فروشگاه‌ها می‎تواند محصولات مورد نیاز خود را از بین کالاهای مختلف انتخاب کنند. 


در عوض فروشگاه آنلاین معمولاً یک یا چند نوع محصول را در یک دسته‌بندی به فروش می‌رساند؛ و نیازهای خاصی از خریداران را برطرف می‌کند. محصولات متعلق به خود فروشگاه هستند و خریدار مبلغ را مستقیماً به فروشنده می‌پردازد. به این فروشگاه‌ها، تک فروشنده و تک‌منظوره هم گفته می‌شود؛ و معمولاً عملیات فروش محصولات، توسط یک مدیر کنترل می‌شود.
 

درکل می‌توان گفت هر مارکت پلیسی می‌تواند یک سایت فروشگاه اینترنتی هم باشد؛ ولی تمام فروشگاه‌های اینترنتی، الزاماً یک مارکت‌پلیس نیستند. در ادامه به چند تفاوت دیگر این دو پلتفرم اشاره می‌کنیم؛ تا بیشتر با مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.

تفاوت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی

1) تعداد فروشندگان

در یک فروشگاه آنلاین، فقط یک فروشنده وجود دارد؛ که مالک یا مدیر وب‌سایت یا برند است و محصولات خود را به کاربران ارائه می‌دهد. ولی در مارکت پلیس، فروشندگان زیادی حضور دارند که هر کدام به‌ طور مستقل محصولات خود را به فروش می‌رسانند. با توجه به این موضوع، کاربر هنگام خرید از مارکت پلیس می‌تواند محصول مورد نظر خود از بین محصولات چندیدن فروشنده مختلف انتخاب کند.

2) محصولات و برندها

معمولاً در یک فروشگاه آنلاین، فقط یک نوع محصول یا محصولات برندی خاص به فروش می‌رسند؛ بنابراین خریداران حق انتخاب محدودتری دارند. در حالی که در مارکت پلیس، محصولات مختلفی از برندهای متنوع وجود دارند؛ زیرا افزایش تنوع محصولات، باعث جذب بیشتر مشتری می‌شود. بنابراین خریداران گزینه‌های متعدد و متنوعی برای انتخاب خواهند داشت.

3) روش‌های بازاریابی

در یک فروشگاه آنلاین لازم است هزینه‌های زیادی جهت تبلیغات سایت بپردازید؛ ولی در مارکت پلیس، با افزودن هر فروشنده، تعدادی خریدار هم به فروشگاه جذب می‌شوند. بنابراین با افزایش تعداد فروشندگان، تعداد مشتریان سایت بیشتر شده و در نتیجه میزان فروش هم افزایش می‌یابد. در نهایت بدون تبلیغات گسترده، کاربران زیادی از این سایت بازدید و خرید می‌کنند.

4) صرف هزینه و زمان

به عنوان یک فروشنده، ساخت و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، هزینه و زمان زیادی لازم دارد. در عوض می توانید به راحتی در یک فروشگاه مارکت پلیس، ثبت نام کنید و محصولات خود را در سایت قرار دهید.

5) اعتماد

در فروش آنلاین، جلب اعتماد خریداران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین هم در مارکت پلیس و هم در فروشگاه اینترنتی باید اعتماد مشتری جلب شود. کاربران به فروشگاه ماکت پلیس بیشتر اعتماد می کنند؛ زیرا در صورت هر گونه خطای فروشنده می‌توانند به مارکت پلیس گزارش دهند. در صورتی که اعتماد به یک فروشگاه اینترنتی تازه کار کمی سخت است.

6) میزان ریسک

یکی از موضوعاتی که هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیار بالایی دارد این است که آیا کالاهای خریداری شده، به فروش می‌رسد یا خیر؟ و اینکه چه زمانی بازگشت سرمایه اتفاق می‌افتد. ولی هنگام راه اندازی یک فروشگاه مارکت پلیس، نیازی نیست هیچ محصولی خریداری کنید؛ بنابراین ریسک بازگشت سرمایه برای شما کاهش پیدا می‌کند.

جمع بندی

اگر به تازگی قصد دارید کسب و کار خود را وارد بازار آنلاین کنید؛ و بودجه‌ی محدودی برای این کار در نظر گرفته‌اید؛ شاید فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس نسبت به فروشگاه اینترنتی انتخاب‌ مناسب‌تری باشد. زیرا مارکت پلیس سادگی و راحتی بیشتری در بحث هزینه‌ها و جذب مشتری دارد. پس از آشنایی با بهترین مارکت پلیس‌های جهان و ایران راحت‌تر می‌توانید درباره فروش آنلاین کسب و کارتان تصمیم بگیرید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا