خانه تازه های جهان موبایل امکانات سامانه همتا - نحوه ثبت نام سایت همتا

امکانات سامانه همتا - نحوه ثبت نام سایت همتا

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
24 دی 1401 | 04:20
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بی شک این روزها اصطلاح رجیستری گوشی زیاد به گوشتان خورده است. چند سالی است که طرح ریجستری در سراسر کشور به اجرا در آمده است. براساس این طرح خریداران گوشی‌های هوشمند باید از طریق سامانه همتا گوشی خود را ثبت کنند و مالکیت آن را به سیمکارت خود منتقل کنند. در شبکه ایران، ثبت گوشی‌های همراه از طریق سامانه‌ای به نام همتا صورت می‌گیرد. در مقالات قبلی راجب کد IMEI چیست و روش‌های انتقال مالکیت گوشی دست دوم در سایت همتا توضیحاتی دادیم. در این مقاله قصد داریم نحوه ثبت نام در سامانه همتا و امکاناتی که سامانه همتا در اختیار شما قرار می‌دهد را بررسی کنیم.

سامانه همتا چیست‌؟

چند سالی است که طرح رجیستری، به منظور جلوگیری از قاچاق گوشی‌های همراه در کشور در حال اجرا است. طبق این طرح، تمام کاربران در هنگام خرید گوشی نو یا دسته دوم موظف‌اند مالکیت آن را به نام خود انتقال دهند. طبق این طرح اگر کاربری مالکیت گوشی تازه خریداری شده را به سیمکارت خود انتقال ندهد، پس از مدتی گوشی غیر فعال خواهد شد.
سامانه همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) جهت اجرای طرح رجیستری گوشی‌های همراه طراحی شده است؛ و وظیفه ثبت اطلاعات گوشی‌های موبایل را برعهده دارد. این سامانه خدماتی همچون استعلام اصالت گوشی، انتقال مالکیت و فعال سازی گوشی همراه را به کاربران ارائه می‌دهد. سامانه همتا از روش‌هایی همچون سایت همتا، اپلیکیشن همتا، کد دستوری و ارسال پیامک قابل دسترسی است.
در سامانه همتا جهت استفاده از خدماتی مثل استعلام اصالت گوشی و فعال سازی گوشی، احتیاجی به ثبت نام در سامانه نیست. ولی جهت انتقال مالکیت گوشی از طریق سایت همتا، باید در سایت ثبت نام کنید.

نحوه ثبت نام در سامانه همتا

جهت استفاده از بعضی خدمات سامانه همتا همچون انتقال مالکیت گوشی، لازم است در وب سایت سامانه همتا ثبت نام کنید. برای ثبت نام در سایت سامانه همتا مراحل زیر را انجام دهید:

1- وارد سایت همتا شوید.
2- گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

3- در کادر این قسمت، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و گزینه ادامه را بزنید.

4- سپس برای شماره‌ای که در مرحله قبل وارد کردید، یک رمز عبور موقت به ارسال می‌شود. رمز را در قسمت مربوطه وارد کنید و گزینه ادامه را بزنید.
4- اطلاعات فردی خود را در قسمت‌های مربوطه ثبت کنید و گزینه تایید اطلاعات را بزنید.
5- در قسمت رمز عبور، رمز دلخواهتان و یک تلفن همراه پشتیبان و ایمیل، جهت بازیابی رمز عبورتان وارد کنید. سپس گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. به این ترتیب ثبت نام شما در سامانه همتا با موفقیت انجام شد.

امکانات سامانه همتا

از مهم‌ترین امکانات سامانه همتا می‌توان به استعلام اصالت تلفن همراه، فعال سازی و انتقال مالکیت گوشی اشاره کرد. همان طور که در صفحه نخست ورود به سایت مشاهده می‌کنید، تنها امکانات استعلام اصالت گوشی و فعال سازی گوشی را می‌توانید بدون ثبت نام در سامانه همتا انجام دهید.

1- استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا

تشخیص اصالت گوشی یکی از امکانات سامانه همتا است. زمانی که قصد خرید گوشی جدید دارید، می‌توانید جهت تشخیص گوشی قاچاق از گوشی اصل، وضعیت رجیستری گوشی را در این سامانه بررسی کنید. در سامانه همتا 4 روش برای استعلام اصالت گوشی وجود دارد که شامل سایت همتا، اپلیکیشن همتا، کد دستوری و پیامک می‌شود.
برای مثال در روش استعلام اصالت از طریق سایت همتا، وارد سایت همتا شوید و روی گزینه استعلام اصالت کلیک کنید.

سپس در صفحه پیش رو، کد imei گوشی مورد نظر و کد امنیتی را تایپ کرده و گزینه جستجو را تایید نمایید. از این طریق از قانونی بودن یا نبودن گوشی مورد نظرتان مطلع شوید.

2- فعال سازی تلفن همراه در سامانه همتا

زمانی که یک گوشی نو خریداری می‌کنید، گوشی غیر فعال محسوب می‌شود و در صورت قرار دادن سیمکارت روی آن، پیام غیر فعال بودن گوشی را دریافت خواهید کرد. فعال سازی تلفن همراه هم از دیگر امکانات سامانه همتا است که از سه روش اپلیکیشن همتا، سایت سامانه همتا و کد دستوری قابل اجرا است.
جهت فعالسازی گوشی در سایت همتا، وارد سایت شده و بر روی گزینه فعال سازی کلیک کنید. در این قسمت اطلاعاتی همچون شماره موبایل، کد‌IMEI ، کد فعالسازی و عبارت تصویر را ثبت کرده و گزینه فعالسازی را انتخاب کنید.

3- انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا

در طرح رجیستری با خرید یک گوشی جدید و فعال سازی آن روی سیمکارت فرد، ارتباطی بینی گوشی موبایل و سیم کارت ایجاد می‌شود. حال سوالی که برای شما به وجود آمده این است که اگر قصد فروش گوشی خود را داشته باشید، خریدار با سیمکارت خود هم می‌تواند از این گوشی استفاده کند؟
برای چنین شرایطی سامانه همتا قابلیت انتقال مالکیت را در نظر گرفته است. انتقال مالکیت هم از سه روش اپلیکیشن همتا، سایت همتا و کد دستوری قابل اجرا است. به منظور انتقال مالکیت در سایت همتا، ابتدا باید در سایت همتا ثبت نام کنید. سپس وارد حساب کاربری خود شوید، در این قسمت لیستی از گوشی‌هایی که با مشخصات شما رجیستر شده‌اند را مشاهده می‌کنید.
گوشی همراهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید انتخاب کنید و روی گزینه (انتقال مالکیت/فروش) کلیک کنید. در مرحله بعد شماره تلفن خریدار را وارد کنید؛ در این مرحله یک کد فعالسازی برای شماره تلفن خریدار ارسال می‌شود. خریدار می‌تواند با استفاده از این کد، فعالسازی گوشی را انجام دهد. پیشنهاد می‌شود مقاله انتقال مالکیت گوشی دست دوم در مجله دارا کالا را مطالعه کنید؛ تا به طور کامل با روش‌های انتقال مالکیت گوشی آشنا شوید.

جمع بندی

در این مقاله نحوه ثبت نام در سایت همتا و امکانات سامانه همتا را مورد بررسی قرار دادیم. این سامانه به منظور جلوگیری از قاچاق گوشی و رجیستری گوشی همراه طراحی شده است. و خدماتی همچون استعلام اصالت گوشی، انتقال مالکیت و فعال سازی گوشی همراه را به کاربران ارائه می‌دهد.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا